Gå til hovedinnhold

Skjerming



Jeg hadde hørt ordet skjerming bli brukt før. For eksempel kunne en psykiater lage et vedtak for at pasienter ikke skulle ha telefon på rommet sitt. Når jeg fikk forklart hvorfor det var viktig at pasientene ble skjermet, skjønte jeg det bare halvveis. Hvem liker vel å bli fortalt hva de får lov til eller ikke? Jeg forstod egentlig ikke hvor viktig skjerming kan være, før jeg fikk behov for det selv. Hypomane og maniske faser fører ofte til at man ukritisk tar kontakt eller utleverer seg på en negativ måte. Det er typisk å dele mye på sosiale medium som virker fornuftig der og da, men som man angrer på i ettertid. Videre er stimuli ved på bålet for en mani, og går det langt nok er bare et øde landskap igjen. 

Mens jeg satt på et lite, hvitt rom hvor det nesten ikke fantes gjenstander, visste jeg ikke alt dette, og derfor føltes skjerming som et unødvendig overtramp. Jeg hadde så mye å dele og oppleve. Hvorfor kunne de ikke forstå det? Jeg hadde til og med tilsyn, og en ansatt som satt utenfor døren slik at jeg ikke begynte å vandre i gangene. Etterhvert fikk jeg inn blader eller bøker å lese, noe som var en enorm lettelse selv om jeg fortsatt hadde tusen ting jeg heller skulle gjort om jeg hadde fått viljen min. Likevel, lesestoffet jeg fikk førte til enda flere ideer, som alle hadde stor betydning. Artikler trigget minnet om andre ting jeg hadde lest eller minner, som jeg spant videre på. Da var de fire, nakne veggene gode å ha, for det var kun på tankeplan det raste avgårde, den rastløse energien ble ikke manifestert kroppslig ved å ta en treningstur, lage noe med hendene eller dele mine oppdagelser på sosiale medium. Jeg trengte å ikke ha for mye å gjøre, og ville aldri fått det til selv. Etterhvert, selv om det tok lang tid, innså jeg at behandlerene som tok disse valgene på mine vegne, faktisk prøvde å hjelpe. 

Jeg forstod behovet for skjerming også etter første gang jeg fikk en permisjon på flere timer for å kjøpe noe jeg trengte. Lydene, menneskene og synsinntrykkene ble for mye. Når jeg kom tilbake til posten var jeg helt utmattet, som om jeg hadde deltatt i et maraton. Jeg så hvor viktig skjermingen hadde vært for meg. I lang tid hadde jeg vært overstimulert og trengte ro for å hente meg inn igjen. 

Jeg anbefaler ofte skjerming til pasienter som er innlagt nå, eller i hverdagen når det blir for mye. Vi trenger alle å stenge verden ute i hektiske perioder, for kun slik kan vi komme til hektene igjen. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Rush

Jeg har alltid vært klønete, en av dem som snubler i sine egne skolisser. Jeg har gått på en høy mann rett rundt et hjørne, snublet og fløyet gjennom luften på en flat sti uten steiner, ikke truffet nattbordet når jeg skulle sette et vannglass der og ikke klart å gripe rundt noe jeg vil plukke opp. Alt i edru og uthvilt tilstand. Med to venstreføtter har sport vært totalt uinteressant og helseskadelig, som er ensbetydende med at jeg har unngått kroppslige anstrengelser med en intens overbevisning. Riktignok ga jeg det et forsiktig forsøk når jeg deltok på en fotballtrening hvor jeg ble plassert i mål som keeper. Jeg reddet kanskje en ball, men de andre seilet bedagelig forbi mine viftende hender og føtter. Jeg ga meg med karrieren på topp og så aldri tilbake. I gymtimene var jeg lærerens verste mareritt, nok til å framkalle intens blåsing i fløyten (når jeg hev ballen feil vei eller drømte meg bort og glemte at det var min tur) og oppgitte utbrudd over manglende sportsånd. Je

Refleksjoner om selvmord

Igår leste jeg at ari behn har tatt sitt liv. I noen sekunder stoppet verden opp. Jeg kjente han ikke, vet ingenting om hans liv, men jeg vet hvordan det er å lengte etter døden. Som psykolog er mitt verste mareritt at jeg mister en av mine pasienter. Det sies at alle behandlere vil miste noen i løpet av sin karriere, så jeg vet at det sannsynligvis vil skje meg også. Hvordan vil jeg håndtere det?  Til en kollega har jeg innrømmet at det ville påvirke meg på en slik måte at det nok ville bli vanskelig å fortsette som psykolog. Kanskje stemmer det ikke, men tanken er skremmende. At noen jeg blir kjent med og glad i, forsvinner, vil påvirke meg. Et menneske som pustet og forsøkte å finne en vei utav det som tynget, som ga opp, som ikke orker mer. Jeg vet hvor mørkt livet kan fortone seg, hvor håpløst det er når en depresjon suger livslysten utav deg.. Da ser verden annerledes ut. Følelsen av at andre faktisk vil ha det bedre uten deg, blir sann. At man gjør andre en tjeneste fordi man

Første innleggelse

En veldig stressende måned Juni 2014 hadde vært en veldig stressende måned. Det var mye å gjøre på jobb, forholdet mitt til samboeren gikk dårlig, og jeg hadde tre kurs som innebar reisevirksomhet den måneden. I tillegg var det så mye som skjedde på fritiden, og gradvis begynte jeg å sove mindre. Jeg grublet på forholdet jeg var i, som ikke hadde vart mer enn 6 måneder, men som likevel hadde ført til et samboerskap. Han hadde flyttet for min del, men hadde fortsatt ikke fått jobb, og han hadde ennå ikke etablert noe nettverk eller deltatt i aktiviteter der vi bodde. Jeg kom ofte hjem med dårlig samvittighet, fordi han ikke hadde noe å gjøre og jeg var den eneste han hadde. Familien bodde ikke i nærheten, og det gjorde heller ikke tidligere venner. Han ble mutt og stille, og dersom jeg inviterte venner på besøk, anstrengte han seg ikke for å bli kjent med dem. Merket han at jeg ville ut av forholdet? Jeg tror det, men når jeg tenker tilbake på disse ukene i juni stå